دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
معرفی تکنولوژی دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۲:۰۶

ساخت اسفنج معجزه‌گر برای مقابله با آلودگی نفتی

باشگاه خبری فراساحل: ماده جدید می‌تواند تا ۹۰ بار نفت پخش شده را جذب کند و بعد مثل یک اسفنج چلانده شود و دوباره استفاده شود. این ماده امیدها برای پاک‌سازی مناطقی که آلودگی نفتی در آن‌ها پخش شده است را بیشتر کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از به نقل از نیوساینتیست، در مقایسه با دیگر محصولات جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی، که فقط برای یکبار استفاده طراحی شده‌اند، و مثل حوله آشپزخانه یکبار برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده می‌شوند، و بعد دور انداخته می‌شوند و در نهایت سوزانده می‌شوند، با این ماده جدید می‌توان نفت جذب شده را بازیافت کرد. این ماده در آزمایشگاه ملی آرگن در ایلینویز آمریکا تولید شده که هم می‌توان نفت جذب شده را بازیافت کرد و هم پس‌ماندهای حاصل از جمع‌آوری نفت را به حداقل رساند.

این اسفنج نفتی از یک فوم ساده پلی‌یورتن یا پلاستیک پلی‌آمید تشکیل شده و با مولکول‌های «نفت دوست» Silane پوشیده شده است و یک بخش مرکزی برای جمع‌آوری نفت دارد. در تست‌های آزمایشگاهی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر مقدار Silane مورد استفاده به حد و اندازه لازم باشد این اسفنج قابلیت استفاده چندین باره برای جذب نفت و بعد پس دادن آن را دارد. اما برای این‌که ثابت شود این ماده در نشت‌های بزرگ نفت چطور عمل خواهد کرد، نیازمند این است که در حالت واقعی امتحان شود. برای این کار، تیم دانشمندان یک صفحه شش مترمربعی از این اسفنج را ساختند. بعد آن را از پلی بر روی کانالی که برای همین منظور طراحی شده بود آویزان کردند. سپس نفت را وارد کانال کردند. پس از جذب نفت، ‌اسفنج را از میان یک ماشین مخصوص چلاندن پارچه عبور دادند تا نفت از آن جدا شد و این فرآیند را چندین بار در چند روز تکرار کردند.

این آزمایش در مرکز ملی تحقیقات واکنش در برابر نشت نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر در نیوجرسی انجام شده است. این تیم هنوز مطمئن نیستند که این ماده در زیر دریا چگونه کار خواهد کرد. هرچند این ماده را می‌توان در نزدیکی ساحل که پاک‌سازی نشت نفت مشکل‌تر است استفاده کرد.



  کد خبر : 3403
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :